ILLEGAAL WERK

Voor Trouw leek het probleem betrekkelijk eenvoudig: het hoopte als
naoorlogs dagblad gebruik te kunnen gaan maken van de installaties van
het anti-revolutionaire dagblad De Standaard. Ook Je Maintiendrai en Vrij
Nederland zagen in de zomer van 44 geen grote problemen: er waren in
het westen des lands voldoende drukkerijen welke voor de vervaardiging
van een weekblad zouden kunnen zorgen. Moeilijker was de positie van
De Waarheid en Het Parool: men kon De Waarheid wel zien als voortzetting
van het communistische Volksdagblad maar de installaties van dat blad
waren in ’40 door de bezetter in beslag genomen en naar Duitsland
weggevoerd — het waren bovendien vrij kleine installaties geweest en de
redacteuren van De Waarheid wensten na de bevrijding met een groot
dagblad te verschijnen; daarvoor moesten zij de beschikking krijgen over
een groot bestaand krantenbedrijf. Voor Het Parool gold hetzelfde.

De groep van De Waarheid kwam in september '44 tot een accoord met
de directie van Het Algemeen Handelsblad: na de bevrijding zou De
Waarheid worden gedrukt op de persen van Het Algemeen Handelsblad. Een
overeenkomstig accoord troffen vertegenwoordigers van het Rooms-
Katholiek Werkliedenverbond die van het betrekkelijk kleine dagblad
dat zij in Utrecht hadden uitgegeven: De Volkskrant, een groot landelijk
dagblad wilden maken.

In leidende kringen van Het Parool, was er vé6r medio ’43 niet over
gedacht, de verschijning na de bevrijding voort te zetten maar later in
dat jaar, vermoedelijk in september of oktober, vond op de heide bij het
Noordbrabantse Best een bespreking plaats tussen de eigenlijke oprichter
van Het Parool, Frans Goedhart!, mr. dr. G. J. van Heuven Goedhart, mr.

dat het College van Vertrouwensmannen op 21 september aan de regering het
volgende seinde: ‘Vm stellen zich in overeenstemming met vertegenwoordigers
illegale pers in Contact-Commissie’ (Jan Meijer van Het Parool en Bruins Slot van
Trouw) ‘op standpunt dat bladen Arbeiderspers kunnen verschijnen. Moeten geacht
worden door bezetter te zijn opgeheven en door andere bladen vervangen, zij het
onder zelfde namen.’ (Eng, dl. V b, p. 516) (de kern van de zaak was dat zij in de
zomer van '40 door de bezetter aan de eigenaren: SDAP en NVV, ontvreemd waren).
Met een telegram van 29 september antwoordde toen Burger dat hij ‘Arbeiderspers
voorlopige ontheffing verschijningsverbod’ had verleend. (a.v., p. 513)

Het probleem van de naam waaronder de bladen van de Arbeiderspers zouden gaan
herverschijnen, was opgelost toen bleek dat in het bevrijde Zuiden een sociaal-
democratisch dagblad vitkwam onder de naam Het Vrije Volk.

! Deze was in januari ‘42 in Duitse handen gevallen maar toen hij in augustus ’43 als
terdoodveroordeelde uit het concentratickamp Vught naar elders moest worden
overgebracht, had de begeleidende politie-agent hem de gelegenheid gegeven te
ontsnappen.

476



