ILLEGAAL WERK

Meijer en van Norden weten dat hij er niet langer voor voelde, na de
bevrijding hoofdredacteur van Het Parool te worden. Er waren toen al
besprekingen gevoerd met de drukkerij van het Utrechts Dagblad, druk-
kerij Bosch. Begin september evenwel namen Meijer en van Norden
contact op met De Telegraaf Er vonden toen drie gesprekken plaats tussen
enerzijds F. H. J. Holdert, directeur van het Telegraaf~concern, en J. B.
Th. Spaan, gemachtigde van de executeurs-testamentair van H. J. M.
Holdert (oprichter en eigenaar van het Telegraaf~concern), en anderzijds
Meijer en van Randwijk. In het eerste van die gesprekken hetwelk kort
na de 17de september (de dag van de grote Geallieerde luchtlandingen)
plaatsvond, wezen die laatste twee er op dat, zo stelde Meijer in januari
’48 op schrift,

‘uit hoofde van het Londens Persbesluit De Telegraaf niet mocht verschijnen en
Vrij Nederland en Het Parool wel, dat op de dag der bevrijding de technische
Telegraaf-installatie ongebruikt zou staan, dat juist die dagen voorlichting een
nationaal belang zou zijn en dat zij zich wilden oriénteren of Vrij Nederland en
Het Parool op die installatie vervaardigd konden worden. De heer Holdert deelde
mee dat hij de nauwkeurige tekst van het Persbesluit niet kende, dat hij een
verschijningsverbod van De Telegraaf onrecht zou vinden, dat hij overigens
bewondering had voor het werk der illegale bladen en dat hij, onder bepaalde
voorwaarden, daarom bereid zou zijn, Vrij Nederland en Het Parool gratis te
drukken. Een dier voorwaarden zou zijn het medewerken dier bladen aan het
verkrijgen van de verschijningsvergunning voor De Telegraaf’* —

uiteraard werd het inwilligen van die voorwaarde door Meijer en van
Randwijk geweigerd. Er volgden nog twee besprekingen en men werd
het er in beginsel over eens dat Het Parool na de bevrijding als dagblad
bij De Telegraaf zou verschijnen en Vrij Nederland als weekblad. Het
vertrouwen van Meijer en van Randwijk in de erfgenamen van Holdert
was evenwel niet onbeperkt — van Randwijk besloot, voor de naoorlogse
verschijning van Vrij Nederland in zee te gaan met de Amsterdamse
drukkerij ‘Dico’? en Meijer ging na of Het Parool wellicht bij Het Algemeen

! Brief, 30 jan. 1948, van J. Meijer aan J. Kraayenhof, aangehaald in het rapport
‘Verhouding Het Parool-De Telegraaf in 1944—1945" (14 sept. 1948) (Enq, punten
j en o, gestenc. bijl. 245). 2 Van Randwijk maakte zich er in die tijd zorgen over
dat het Londense Vrij Nederland onder die titel de publikatie in bevrijd Nederland zou
voortzetten; begin januari vernam hij uit Londen dat de directie van het Londense
blad slechts overwoog om na de bevrijding een weekblad voor Nederlanders in den
vreemde uit te geven, hetwelk waarschijnlijk onder een andere naam zou verschijnen
— dat werd het weekblad De Stem van Nederland.

478



