BEZET INDIE, EERSTE JAAR

baiaas Handelsblad, na hielden zij op te verschijnen. Weél werd verlof tot
verschijnen verleend aan enkele Indonesische en twee Maleis-Chinese
dagbladen en bovendien verscheen op Hirohito’s verjaardag, 29 april 42,
het eerste nummer van een nieuw, in het Maleis uitkomend dagblad,
Asia Raya, dat in Batavia werd gedrukt op de persen van de opgeheven
Java-Bode. De gelden die voor de verschijning van Asia Rayanodig waren,
waren onder dwang door vermogende Indische Chinezen ter beschikking
gesteld; als redactiestaf fungeerde de staf van het met de Parindra ver-
bonden dagblad Berita Oemoem. Naast Asia Raya kwam telkens nog één
dagblad in het Maleis uit in Bandoeng, Semarang, Djokjakarta en Soe-
rabaja — alle Maleise dagbladen die elders waren uitgekomen, werden
opgeheven. De twee Maleis-Chinese dagbladen die aanvankelijk verlof
tot verschijnen hadden gekregen, werden in september tot één gecom-
bineerd, hetwelk een Maleis-Chinese en een Chinese editie had, en op
8 december ’42, de eerste verjaardag van de overval op Pearl Harbor,
begon een dagblad in het Japans uit te komen, de Djawa Sjimboen — het
kwam in de plaats van een eenvoudige Japanse legerkrant waarvan het
eerste numimer op 9 maart was verschenen en dat van begin april af was
voortgezet onder de titel Oenabara (‘Oceaan’).

Redactioneel was er tussen al deze bladen geen enkel verschil. In maart
en begin april was de secretaris van de residentie Soerabaja veelvuldig
aanwezig bij de besprekingen welke leden van Imamoera’s propaganda-
afdeling in een hotel voerden met de redacteuren van de inheemse bladen
die daar verschijnen mochten, en wat hem daarbij ‘opviel, was dat de
inheemse journalisten daar dagelijks urenlang door de Japanners gedic-
teerd werd wat zij in hun kranten moesten opnemen.’' Dat bleef zo: aan
elk dagblad werd een Japanse instructeur toegevoegd (Asia Raya had een
Japanse hoofdredacteur) die de kopij kontroleerde en bepaalde wat wel
of niet gepubliceerd mocht worden en welke lettergrootte moest worden
gebruikt. Na enige tijd stond, op wat lokaal nieuws na, in elk dagblad
hetzelfde nieuws, afkomstig van het Japanse persbureau Domei.

Niet anders ging het op Java met de periodieken. De Nederlandse
verdwenen en de in het Maleis verschijnende werden gereduceerd tot
één weekblad met officieel nieuws per residentie en één meer propagan-
distisch geillustreerd tweewekelijks blad voor heel Java, Djawa Baroe
(‘Nieuw Java’), dat onder aan de pagina vertalingen in het Japans bevatte.?

! W. Kuiper: Verslag (17 mei 1947), p. 3 (ARA, Alg. Secr., Eerste zending, XXII, 45,
804). % Op 8 december 43 begon bovendien een weekblad in het Japans te ver-
schijnen.

242



