DE PERS T]JDENS DE BEZETTING

Waarom was men de dag- en nieuwsbladen, ook al hadden zij bij velen
door hun gelijkgeschakeld karakter ergernis gewekt, blijven lezen? In de
eerste plaats omdat er nieuws in stond dat, hoe Duits-getint ook, toch
een beeld gaf van het algemene oorlogsverloop, in de tweede plaats
omdat er maatregelen van de Duitse en de Nederlandse overheid in
gepubliceerd werden die men, daargelaten of men er zich aan wilde
houden, in elk geval diende te kennen, in de derde plaats omdat men er
de wekelijkse bonnenlijst in aantrof zodat men wist, welke bonnen van
de bonkaarten men bij de winkeliers bij bepaalde aankopen moest inle-
veren, en in de vierde plaats omdat de kranten, zij het in steeds mindere
mate, advertenties hadden kunnen opnemen. Misschien was er ook nog
een vijfde motief geweest: een zeker automatisme — men was jarenlang
op het betrokken blad geabonneerd geweest en had dat abonnement
eenvoudig voortgezet.

Elk dagblad had tijdens de bezetting een eigen, vaak bewogen geschie-
denis gehad — men kan niet alle bladen en alle journalisten over één kam
scheren. Met betrekking tot de belangrijkste dagbladen willen wij uit
vroegere delen van ons werk het volgende ophalen.

Na een mislukte poging om verder te mogen verschijnen was het
dagblad van de CPN, Het Volksdagblad, in juli ’40 verboden.

In diezelfde maand waren de bladen van de Arbeiderspers onder een
directeur geplaatst die een NSB’er was — hij had er zorg voor gedragen
dat de redacties (enkele journalisten hadden prompt ontslag genomen)
in de pas waren blijven lopen.

De Standaard, het door Abraham Kuyper opgerichte dagblad van de
Anti-Revolutionaire Partij, had de verschijning voortgezet. Bij de redactie
was in februari 41 de NSB’er Max Blokzijl als toezichthouder geplaatst
— nadien was Colijn als hoofdredacteur afgetreden. Hij was opgevolgd
door de chef van de redactie, T. Cnossen, die van De Standaard bepaald
geen pro-Duits blad had gemaakt maar wel aan het gereformeerde
volksdeel en speciaal aan diegenen die verzet geboden achtten, aanstoot
gegeven had door illegale acties als de aanvallen op bevolkingsregisters
en distributiediensten menigmaal te veroordelen — het illegale Trouw had
hem deswege scherp aangevallen en er was vast komen te staan dat Trouw
na de bevrijding de plaats van De Standaard zou innemen.

Het dagblad van de Christelijk-Historische Unie, De Nederlander, dat
verscheidene keren de ergernis van de bezetter had opgewekt, was in de
herfst van 41 in het kader van de z.g. persreorganisatie opgeheven.

Van de katholieke dagbladen was De Maasbode begin ’41 opgeheven
als reactie van de bezetter op het mandement waarmee de bisschoppen

405



