ZUIVERING

het lidmaatschap van de NSB voor katholieken hadden verboden. Op-
geheven was, zulks in het kader van de z.g. persreorganisatie, De Volks-
krant, het in Utrecht verschijnende dagblad van het Rooms-Katholiek
Werkliedenverbond (De Volkskrant had op dat moment als gevolg van
het verzet tegen de gelijkschakeling van dat verbond nog maar zesduizend
van zijn bijna dertigduizend abonné’s over gehad). De Tijd was voortge-
gaan te verschijnen, maar had in mei ’43 zijn hoofdredacteur, mr.
L G. A. Schlichting, zien verdwijnen. Dan waren er De Residentiebode
geweest (in '40—"41 min of meer het dagblad van Arnold Meyers Natio-
naal Front) en de drie dagbladen die door het Neerlandia-concern waren
uitgegeven: De Limburger Koerier, De Utrechtse Courant en het Dagblad van
Noord-Brabant en Zeeland. De concern-directie had een nogal pro-Duitse
koers gevaren — zij was desondanks in mei '44 onder een Verwalter
geplaatst, een NSB’er, en nadien had het Episcopaat aan de gelovigen
doen weten dat de dagbladen van het Neerlandia-concern (en De Resi-
dentiebode) niet langer als katholieke dagbladen mochten worden be-
schouwd. Dat betekende niet dat het Episcopaat zich voordien met hun
inhoud had verenigd — het had zich bij hun voortbestaan neergelegd,
zulks op grond van verschillende motieven: beduchtheid dat de katho-
lieke abonné’s, waren die bladen verdwenen, als abonné’s op andere
bladen zouden vervreemden van de katholieke geloofswereld, en begrip
voor het feit dat de raad van commissarissen en de directie van het
Neerlandia-concern tot grote concessies bereid waren geweest teneinde
de onderneming zelf, de in haar belegde kapitalen en de werkgelegenheid
voor het redactionele en technische personeel te sauveren.

Van de twee grote liberale dagbladen: de Nieuwe Rotterdamse Courant
en het (in Amsterdam verschijnend) Algemeen Handelsblad had het eerste
zich snel aangepast. De hoofdredacteur, mr. M. Rooy, was in de herfst
van 40 afgetreden — hij was korte tijd later opgevolgd door mr. J. Huijts
die al van juli ’40 af vele hoofdartikelen had geschreven. Daarmee was
hij doorgegaan: veelal duistere beschouwingen die evenwel bij de be-
zetter in de smaak waren gevallen — deze had echter aanvaard dat in
artikelen als geschreven door de redacteur-buitenland, A. J. P. Tammes,
en de Berlijnse correspondent, A. Benz, elementen voorkwamen die men
interpreteren kon als uiting van het vertrouwen dat Duitsland de oorlog
zou verliezen. Zulk een tikje variatie had in Duitsland-zelf ook Goebbels,
de almachtige Reichsminister fiir Volksaufkelirung und Propaganda, toegestaan
— de Frankfurter Zeitung had ervan geprofiteerd.

Het Algemeen Handelsblad had in 40 en ’41 onder hoofdredactie van
D. J. von Balluseck een in verhouding met andere bladen nationale koers

406



