
IN DE PAS!

voor de hoofdredactionele commissie. 'De namen worden eerstdaags ge-
publiceerd', was aan Colijns artikel toegevoegd. Overal ving men evenwel
bot waarbij Cnossen zich er terecht over beklagen kon dat de meesten van
hen die weigerden, mèt hem van mening waren dat de publikatie van De
Standaard voortgezet moest worden; Cnossen, die in mei' 4I hoofdredacteur
werd, kreeg de indruk dat men hèm voor de zaak liet opdraaien. Zo was het
ook. Hoezeer dat Cnossen ook ergerde, het verleidde hem niet tot een
vriendelijke houding jegens Blokzijl. In tegenstelling tot directeur de Vlugt
hield hij de politieke pottekijker op een afstand. Af en toe nam hij een nogal
onbeduidend artikel van hem op. Lang duurde dat niet want in juni' 4I ver-
dween Blokzijl naar het departement van volksvoorlichting en kunsten.
De meer strijdbaren onder het anti-revolutionaire volksdeel hadden het

sterke gevoel dat De Standaard de kans gemist had om op eervolle wijze ten
onder te gaan. Eén redacteur nam naar aanleiding van Blokzijls komst
ontslag: G. J. Lammers,

*

Ons beeld van de Nederlandse pers in het eerste bezettingsjaar zou onvolledig
zijn als wij er niet aan toevoegden dat, al liep die pers dan ook met name
door haar berichtgeving in de door de Duitsers voorgeschreven pas, er aan
Duitse kant toch verscheidene autoriteiten waren die op een aantal van de
in ons land verschijnende dagbladen veel tegen hadden. Bij menig blad
was inderdaad sprake van stille tegenwerking. Die uitte zich daarin dat men
propagandistische artikelen waarvan de plaatsing door de Duitsers voor-
geschreven was, achter in de krant wegmoffelde en ze vaak ook 'om tech-
nische redenen' bekortte.
Bij hun algemene beoordeling van de Nederlandse dagbladpers vielen

de Duitsers in twee groepen uiteen: de Presseabteilung besefte dat men die
stille tegenwerking op de koop toe moest nemen en was over het algemeen
niet ontevreden (dat gold vooral voor Janke), maar de Sicherheitspolizei und
SD die naast de Presseabteilung zelf ook alle kranten liet analyseren, nam
aanstoot aan elk symptoom van een afwijkende gezindheid en ergerde zich
vooral aan de lauwheid van zoveel bladen die dan wel braafhet nieuws van
het ANP en de voorgeschreven artikelen en foto's plaatsten maar er nooit
een eigen aanmoedigende pro-Duitse of pro-nationaal-socialistische be-
schouwing aan toevoegden.
Zo werd het Algemeen Handelsblad in november in de "Meldungen aus den

Niederlanden' de 'ausgesprochenster Vertreter einer antideutschen Binstellung'


