INKRIMPING VAN DE PERS

lichting en kunsten in de persoon van Blokzijl (de zaak werd practisch buiten
Goedewaagen om geregeld) zagen hier een unicke kans in om een groot
aantal dag-, week- en maandbladen te laten verdwijnen. Als motief zou men
op de noodzaak van papierbesparing wijzen, maar de hoeveelheid papier die
voor de grote verbruikers, de kranten en nieuwsbladen, nodig was, zou door
de ‘reorganisatie’ niet persé behoeven te verminderen: men nam namelijk
aan dat alle abonné’s van op te heffen dag- en nieuwsbladen zich op andere
die mochten voortbestaan, zouden abonneren.!

De zaak werd door Janke’s medewerker Dreves in voorbereiding gegeven
aan een zekere H. J. ]. Marinus, een een-en-dertigjarige journalist. Marinus,
een hoogst instabiele en onbetrouwbare figuur, in de jaren ’30 een ‘linkse’
SDAP’er, was na de capitulatie met de Sicherheitsdienst gaan konkelen; hij
had zijn collega’s bij de Arbeiderspers zo veelvuldig gedreigd met denun-
ciatie bij ‘de SD’, dat hij begin ’41 door de directeur, de NSB’er Kerkmeester
(die hem in het bedrijf als een bron van onrust was gaan zien), ontslagen was.
Marinus had zich nadien aangesloten bij de NSNAP. Enkele maanden later
was hij het die met grote ijver lijsten ging opstellen van bladen die men het
voortbestaan onmogelijk zou maken; deze lijsten werden mét andere die
van de Duitse medewerkers van de Presseabteilung dan wel van de afdeling
perswezen van het departement van volksvoorlichting en kunsten afkomstig
waren, aan een commissie voorgelegd die aanvankelijk onder leiding stond
van Dreves, maar het werk werd Dreves spoedig teveel en hij liet die leiding
toen aan Blokzijl over. Van die ‘commissie voor de persreorganisatie’ maakten
naast Dreves en Blokzijl, Kerkmeester, van Megchelen (voorzitter van het
Verbond van Nederlandse Journalisten) en aanvankelijk ook mr. J. Kars
deel uit. Kars, directeur van het Rotterdams Nieuwsblad, was in de zomer van
’40 voorzitter geworden van de vereniging ‘De Nederlandse Dagbladpers’.

De besluiten waar de commissie toe kwam, waren uitermate drastisch.
Het aantal dagbladen, 109, werd tot 62 teruggebracht, van de bijna 600
nieuwsbladen bleef niet veel meer dan een vijfde over. Tot de dagbladen die
opgeheven werden (Presseabteilung en departement zagen ze over het alge-
meen met genoegen verdwijnen), behoorden De Volkskrant, het Christelijk-
Sociaal Dagblad ‘De Amsterdanuner’ en De Nederlander® Van haar abonné’s
ontving De Nederlander een groot aantal verontwaardigde brieven: ‘Deze

* De persinkrimping leidde in feite tot een zekere bezuiniging aan papier doordat
lang niet alle abonné’s van opgeheven kranten een andere krant in huis namen.
2 De parlementaire leider van de Staatkundig Gereformeerde Partij, ds. G. H.
Kersten, ‘redde’ zijn dagblad, De Banier, door het als Algemeen Protestants Dagblad
onder hoofdredactie te laten verschijnen van een NSB’er.

295



