GELIJKSCHAKELING

rioolpaedagogen en modderpsychologen denken’, aldus op ‘24 oktober,
tweede leugenjaar’, een abonné uit Zierikzee,

‘het Nederlandse Volk te kunnen beliegen zoals ze met hun eigen bezinksel doen.
Eigenlijk heeft onze taal geen woorden genoeg om al die afschuw mee uit te
drukken . .. We blijven gewoon doorbetalen en zien meteen uit naar betere
tijden, ook Nebukadnezar, Napoleon enz. zijn op Gods tijd geduikeld.’*

Vooral in de sector van de nieuwsbladen deden zich enkele gevallen voor
waarbij NSB’ers die bij bepaalde bladen geinteresseerd waren, er het hunne
toe bijdroegen om concurrerende bladen die in dezelfde stad of streck
uitkwamen, de nek om te draaien. Onder de niet-NSB’ers die eigenaar of
directeur waren van een bepaald krantenbedrijf, waren er overigens ver-
scheidenen die bij het bureau van de ‘commissie voor de persreorganisatie’
de deur plat liepen om opheffing van ‘hun’ blad te voorkomen. Er zijn aan-
wijzingen dat door menigeen druk gewerkt is met de steekpenningen
waarvan, gelijk reeds vermeld, Dreves niet atkerig was. Ook tussenpersonen
werden wel tegen zware betaling ingeschakeld.?2 ‘Het is onmogelijk’, schreef
het illegale Vrij Nederland,

‘om maar een tip van deze zwendel zo te laten zien dat het dutvelse er duidelijk
genoeg uit spreekt. Wat men ‘de Nieuwe Orde’ noemt, is het grootste schandaal
wat in de Nederlandse geschiedenis ooit is te zien gegeven. Ieder die er hand-
langersdiensten aan bewijst, met de beste bedoelingen om de eigen zaak te redden
misschien, zwendelt mee. De kranten die nu nog gebleven zijn, staan mee
schuldig aan het schandaal . . . De krant buiten uw deur en onttrek zo ons volk
aan de invloed van deze kinderen des duivels.’

Wat de tijdschriften betreft, had Schmidts Generalkommissariat aan-
vankelijk geéist dat hun aantal dat in de buurt van de 3500 lag, tot niet meer
dan 500 teruggebracht zou worden. Dat werd te drastisch geacht. Het
departement van van Dam wist te bereiken dat een aantal wetenschappelijke
en cultureel-wetenschappelijke tijdschriften mocht blijven verschijnen. In
totaal verdwenen er ver over de 2000.*

Ook de kerkelijke pers werd zwaar gehavend. Aanvankelijk had men bij

1 Brief van W. P. L. Bakker aan De Nederlander (Doc II-476, a-1). 2 In één niet
nader aangeduid geval werd volgens de SD f 180 000 aan steekpenningen betaald.
3 Vrif Nederland, 11, 6 (eind dec. 1941), p. 8. 4 Daaronder ook Aristo-, het blad van
Wouter Lutkie, ‘terwijl het’, schreef Lutkie verontwaardigd, ‘sinds de bezetting
van ons land zich . . . tot taak stelde, ons volk een juister en dieper inzicht omtrent
het tegenwoordige wereldgebeuren bij te brengen.’ (brief, 10 febr. 1942, van W.
Lutkie aan de commissie voor de persreorganisatie (Nationaal Front, 2 h)).

296



