
ENGELANDVAARDERS TEGEN HET KABINET

een gevoel van een bijna onoverbrugbare afstand tussen haar en een gewone
burger."

Door die' afstand' waagden velen het niet, haar tegen te spreken - wie dat
wèl deed, kon er overigens, op een enkele uitzondering na, zeker van zijn
dat de koningin hem of haar niet voor een nieuw gesprek zou uitnodigen.
Gevolg hiervan was dat de veel te idealistische kijk die de koningin op de
Nederlandse samenleving tijdens de bezetting had ('één groot gezin', 'een
heldenvolk'), in haar contact met de Engelandvaarders bevestigd werd in
plaats van gecorrigeerd.

Daarvan valt een bij uitstek tekenend voorbeeld te geven.
Radio Oranje zond op 20 oktober '42 de tekst uit van een door 'een

medewerker in bezet gebied' geschreven beschouwing of 'brief'2, waarin,
geheel in overeenstemming met wat men in die tijd in de illegale bladen kon
lezen (bladen die sinds april '42 met regelmaat in Londen aankwamen),
onderstreept werd dat veel Nederlanders persoonlijke offers voor de zaak
van vrijheid en menselijkheid ontweken:

'Daar zijn duizenden die niet wakker geschud zijn door de doodsklokken van
deze tijd. Zij worden nauwelijks beroerd door wat om hen heen gebeurt ...
Wij hebben ons diep te schamen voor deze slappe en bange lieden, wier liefde
voor waarheid en recht zich beperkt tot platonische uitingen in streng besloten
kring.'

Tien dagen na die uitzending bracht de koningin een onaangekondigd
bezoek aan 'Oranjehaven' .De brief, aldus een in de lente van' 41 aangekomen
Engelandvaarder, ir. W. den Boer,

'had Hare Majesteit onaangenaam getroffen en omdat zij zich nu temidden van
deskundigen bevond, die nog kort geleden in het vaderland vertoefd hadden
en tot oordelen bevoegd waren, zou Hare Majesteit graag hun mening willen
horen.

Een zeeman stond direct op en gaf als zijn mening te kennen, dat de brief-
schrijver abuis was',

1Gerard Rutten in De Telegraaf, I dec. I962, herhaald in zijn Ontmoetingen met
koningin Wilhelmina (I962), p. 3I-32. 2 Het was in werkelijkheid H. M. van
Randwijks hoofdartikel in Vrij Nederland van 8 mei' 42 (II, I4); het blad werd
door Radio Oranje niet met name genoemd omdat de Londense geheime diensten
niet wensten dat de bezetter zou weten dat er illegale bladen in Londen aan-
kwamen.

131


