
VAN'T SANT IN OPSPRAAK

jhr. mr. A. F. O. van Sasse van Ysselt, oud-president van het gerechtshof te
Den Bosch, als voorzitter op, leden waren een tweede lid van de Eerste
Kamer, prof jhr. dr. B. C. de Savornin Lohman, hoogleraar te Utrecht, en
de oud-minister-president, jhr. mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck, voor-
zitter van de Tweede Kamer. Het feit dat die commissie in diep geheim
bijeenkwam, wekte bij de journalisten die van haar bestaan vernamen, het
vermoeden dat zij zich over een kwestie moest uitspreken waarmee de
koninklijke familie te maken had, en zij namen daarbij dan aan dat prins
Hendrik, die in juli '34 onverwachts aan een hartaanval was bezweken, in
de zaak gemoeid was geweest - een en ander was voor de hoofdredacties
die door die joumalisten ingelicht werden, aanleiding, geen ruchtbaarheid
aan de zaak te geven.

Die conspiration de silence nu, werd op I juni '35, ruim een maand nadat
Musserts NSB bij de provinciale starenverkiezingen op slag bijna 8% van
de uitgebrachte stemmen behaald had, door het weekblad van de NSB,
Volk en Vaderland, doorbroken. Onder de koppen: 'Tweeërlei recht. De
regering blijft werkeloos. Het parlement verzaakt zijn controleplichr' , pu-
bliceerde het blad een hoofdartikel waarin meegedeeld werd dat tegen van
,t Sant een aanklacht wegens oplichting ingediend was, dat die aanklacht
door de justitie niet in behandeling was genomen en dat hem, alsof er niets
aan de hand was, eervolontslag was verleend (vandaar het 'tweeërlei recht' -
een ondersteunde werkloze die een tientje aan inkomsten verzwegen had,
kwam prompt voor de rechter) maar dat alleen maar een scheidsgerecht
gevormd was dat in het gebouw van de Eerste Kamer in het geheim bijeen-
kwam. 'Alles schijnt te worden gedaan', aldus Volk en Vaderland, 'om de
zaak in een onderonsje af te doen.' 1

Nagenoeg de gehele pers zweeg over dit artikel, zij het dat De Volkskrant,
onder verwijzing naar het stuk, een verbod van het weekblad van de NSB
eiste en dat De Maasbode, het meest gezaghebbende katholieke dagblad, zijn
lezers het advies gaf, de uitspraak van het scheidsgerecht af te wachten.
Onder de kop 'De Haagse regenten-affaire' zette Volk en Vaderland op 8 juni
zijn aanval voort - daags tevoren, op 7 juni, had toen De Telegraaf ('wij
kenden de feiten reeds sedert een half jaar') de juistheid van de door Volk en
Vaderland gepubliceerde gegevens bevestigd (er aan toevoegend dat van 't
Sant er van beticht werd, een valse handtekening geplaatst te hebben), en een
dag later, 8 juni, publiceerde het Amsterdamse dagblad (welks hoofdredactie
in die tijd nauwe relaties met Mussert onderhield) een hoofdartikel waar

1 Volk en Vaderland, I juni 1935.


